ANALIZA PERFORMANȚEI CELOR MAI MARI CINCI TERMINALE DE EXPORT DE CEREALE DIN CONSTANȚA

Cinci multinaționale acoperă cel puțin 70% din exportul de cereale din Constanța pentru că au pariat pe infrastructura din port

constanta-port-cereale-5a6885e17ee51.jpg

Gabriel Razi 24 ianuarie 2018
COFCO (China), Ameropa (Elveția), ADM (SUA), CHS (SUA) și Cargill (SUA) acoperă 70% din exportul de cereale (grâu, porumb, orz) din portul Constanța pentru că dețin cele mai mari și cele mai eficiente terminale de export din portul Constanța. 
Proprietarii celor mai mari cinci terminale de export din Constanța acoperă prin uz propriu în medie peste 80% din traficul de cereale realizat, ceea ce le oferă acestora un avantaj competitiv în fața celorlalți jucători ce activează în port, potrivit unei analize AGROFINANCIAR, pe baza datelor de trafic și a datelor privind infrastructura portuară.
Cele cinci multinaționale au exportat 4.9 milioane MT de grâu, orz și porumb în primul semestru al sezonului comercial curent (Iulie-Decembrie 2017), adică 79% din întreg exportul de cereale  realizat prin portul Constanța în acest interval.
În primul semestru al sezonului precedent, cele cinci multinaționale au exportat 4.8 milioane MT, adică 70% din întregul export de cereale realizat prin portul Constanța în acest interval.
În întreg sezonul 2016/2017, proprietarii celor mai mari cinci terminale de export din Constanța au livrat clienților internaționali 7.8 milioane MT de cereale, adică 70% din volumul total de marfă ce a plecat din portul românesc.
Cifrele arată că restul clienților ce operează în cele mai mari cinci terminale de export de cereale din Constanța au un spațiu de export sezonier de 1.7 milioane MT în aceste facilități și alte 1.1 milioane MT în restul terminalelor de export din port.
Practic, opt exportatori cu volume relevante ce nu sunt proprietari de infrastructură portuară împart 25.5% din piață, cele cinci multinaționale proprietare ale celor mai mari terminale de export acoperă alte 70%, iar un alt jucător independent acoperă alte 4.5% din piață. 
Datele arată astfel că ieșirea la Marea Neagră prin infrastructură este un element critic pentru operatorii din piața cerealelor ce au strategia de a acoperi întreg lanțul comercial, de la achiziția mărfii din fermele din teritoriu până la exportul acesteia către destinațiile internaționale finale.
Pariul făcut de cele cinci multinaționale în terminalele de export este unul imens având în vedere că aceste companii au investit în timp într-o capacitate de stocare portuară cumulată ce a ajuns în prezent la 950.000 MT. 
Aceste facilități de export au o valoare de piață cumulată de aproximativ 500 milioane de euro, potrivit estimărilor AGROFINANCIAR.
Cooperare între multinaționale. Românii lucrează cu românii
Soluția pentru acces la piețele de export utilizată de companiile multinaționale fără infrastructură portuară este aceea a cooperării cu multinaționalele proprietare de astfel de facilități..
Traderul Glencore și-a acoperit 98% din cele 960.000 MT de cereale exportate în sezonul 2016/2017 prin operarea în terminalele North Star Shipping/Minmetal (ADM) și Canopus Star (Cargill/TTS).
Glencore este în același timp și cel mai mare exportator de cereale prezent în România ce nu este proprietarul unui terminal de export în Constanța.
Traderul cu sediul central în Elveția reușește chiar și în lipsa unui terminal de export să livreze internațional volume comparabile cu cele ale proprietarilor de terminale de export de mare capacitate. 
Similar, americanii de la Bunge și-au acoperit tot 98% din exportul de 220.000 MT din sezonul 2016/2017  prin cooperarea cu Ameropa în terminalul Chimpex.
Cerealcom Dolj, singurul exportator de cereale de mare volum alimentat de capital local, și-a acoperit 95% din cele 800.000 MT exportate în sezonul 2016/2017 prin utilizarea facilităților terminalului de export Socep, companie controlată tot de capital românesc.
Chinezii utilizeaza întreaga capacitate a terminalului United Shipping Agency
Traderul chinez COFCO, una dintre companiile ce și-a afirmat ambițiile de a rupe dominația globală a celebrului club ABCD al celor mai mari traderi agricoli, folosește practic în totalitate capacitatea terminalului de export United Shipping Agency, al cărui control l-au preluat în 2014 de la antreprenorii români Cătălin Trandafir și Mihai Felescu.
COFCO este și singurul trader între cei mai mari cinci proprietari de terminale de export care folosește întreaga capacitate a terminalului deținut în Constanța pentru uz propriu. 
Terminalul se bazează pe silozuri verticale de 183.000 MT și pe o magazie de 45.000 MT. Chinezii au reușit să exporte de 12 ori mai multă marfă față de capacitatea terminalului în sezonul 2016/2017, iar în prima jumătate a sezonului curent ei au reușit să exporte de 7 ori mai multă marfă față de capacitatea instalată.
Elvețienii au trecut de la magazii la silozuri verticale printr-o investiție de 42 mil. euro
Traderul elvețian Ameropa și-a arătat în vara anului trecut interesul strategic pentru infrastructura de export din portul Constanța în condițiile în care casa de comerț a terminat o investiție de 42 milioane de euro prin care a înlocuit magaziile orizontale cu silozuri verticale, astfel încât să își majoreze eficiența.
Cel mai mare client al terminalului Chimpex în afară de Ameropa este traderul american Bunge, alte volume fiind asigurate în prima parte a acestui sezon și de Glencore.
În prima jumătate a anului de piață curent, Ameropa a utilizat 88% din volumul de trafic realizat de Chimpex, restul fiind acoperit de Bunge, Glencore și COFCO.
Înaintea acestui sezon, terminalul Chimpex deținut de Ameropa realiză exportul de cereale pe baza unor magazii cu o capacitate cumulată de 165.000 MT. În prezent, elvețienii se bazează în acest segment pe silozuri de 200.000 MT și pe o magazie de 50.000 MT.

Americanii de la ADM oferă o treime din traficul terminalului altor două multinaționale
Traderul american ADM, proprietarul terminalelor de export North Star Shipping și Minmetal, este proprietarul de terminal de export de cereale din Constanța cu cea mai mare deschidere către cooperarea cu alți comercianți multinaționali.
O treime din exportul de 1.4 milioane MT de cereale realizat în primul semestru al sezonului curent este acoperit de elvețienii de la Glencore și de austriecii de la VAIT.
Accesul în terminalele de export deținute de ADM este un element critic pentru Glencore în condițiile în care comerciantul alimentat de capital canadian și elvețian își acoperă aici cel puțin jumătate din volumul sezonier de export.
Terminalele North Star Shipping și Minmetal au o capacitate cumulată în silozuri de 281.000 MT și alte 32.000 MT în magazii. 
CHS oferă 8% din trafic exportatorilor independenți
CHS, cea mai mare cooperativă agricolă din lume și compania ce deține al cincilea cel mai mare terminal de export din Constanța, a oferit 8% din cele 715.000 MT de cereale exportate în primul semestru al sezonului actual altor două companii independente.
Prin acest terminal, Cerealcom a exportat 28.000 MT, iar comerciantul independent Patberg, controlat de fosta conducere locală a BayWa, a livrat clienților externi alte 35.000 MT.
Terminalul CHS se bazează pe un siloz vertical de 100.000 MT, facilitate ce a permis rotația de 11.5 ori a mărfii în sezonul 2016/2017 și o rotație de 8.3 în prima jumătate a acestui an de piață.
În terminalul controlat de Cargill exportă doar multinaționalele
Cargill, unul dintre cei mai mari patru comercianți de cereale la nivel global, utilizează între 69% și 87% din capacitatea de trafic a terminalului Canopus Star pentru realizarea exportului propriu.
Americanii de la Cargill au avut sezonul trecut și în prima jumătate a sezonului curent exclusiv parteneri multinaționali în utilizarea terminalului pe care îl controlează în portul Constanța.
În prima jumătate a acestui sezon, doar Glencore a fost comerciantul ce a exportat cereale prin terminalul de export Canopus Star. Traderul cu sediul central în Elveția a exportat de aici șase vapoare de orz și porumb.
În sezonul 2016/2017, în terminalul controlat de Cargill au exportat și chinezii de la COFCO sau cooperativa germană BayWa, ieșită între timp de pe piața locală.
Terminalul de export Canopus Star se bazează pe silozuri verticale cu o capacitate de 60.000 MT și pe o magazie de 50.000 MT.
  Urmărește Agrofinanciar pe Facebook: